Dieser Internet-Auftritt kann nach dem Tod des Webmasters, Peter Strutynski, bis auf Weiteres nicht aktualisiert werden. Er steht jedoch weiterhin als Archiv mit Beiträgen aus den Jahren 1996 – 2015 zur Verfügung.

Migranten überweisen mehr

Zunahme um 6,2 Prozent auf 325 Milliarden Dollar für 2010 erwartet

Von Thomas Berger *

Nach einem Einbruch 2009 ist die Summe der Überweisungen von Arbeitsmigranten in ihre Heimatländer wieder deutlich angestiegen.

215 Millionen Menschen arbeiten nach UN-Schätzungen jenseits ihrer Heimatstaaten. Rund drei Prozent der Weltbevölkerung nehmen damit oftmals Entbehrungen auf sich, um das wirtschaftliche Überleben der eigenen Familie zu sichern.

325 Milliarden Dollar werden voraussichtlich bis Ende des Jahres an die zurückgebliebenen Familien in diversen Entwicklungsländern geflossen sein. Das ist ein Anstieg um sechs Prozent gegenüber dem Vorjahr. Für nächstes Jahr sind weitere 6,2 Prozent Anstieg prognostiziert, für 2012 sagt die Weltbank sogar ein Plus von 8,1 Prozent voraus. Das würde dann 374 Milliarden Dollar bedeuten. In diesem Jahr wird der Rückgang von 2009 praktisch ausgeglichen, als gerade auch Arbeitsmigranten noch sehr unter den Folgen der globalen Wirtschaftskrise zu leiden hatten. Selbst in den arabischen Scheichtümern, die als wirtschaftlich robust gelten, kamen einige Firmen in Bedrängnis und bauten Stellen in Größenordnungen ab. Ganze Flugzeugladungen voll Enttäuschter landeten in Indien, Pakistan, Nepal und Bangladesch.

Die Welt ist zweigeteilt: 29 Staaten, die für den Hauptteil an Beschäftigung von Arbeitsmigranten verantwortlich zeichnen und damit Ausgangspunkt der Transaktionen sind, stehen 86 Ländern vornehmlich in Afrika, dem südlichen Asien und Lateinamerika gegenüber, die Ziel der Überweisungen sind. Ob Dubai, Katar, Abu Dhabi, Saudi-Arabien – das Entstehen ganzer Städte aus dem Wüstensand und einiger der architektonischen Wunderwerke der Moderne wäre unmöglich ohne den Zustrom billiger Arbeitskräfte speziell vom indischen Subkontinent. Längst haben Arbeitsmigranten in einigen Emiraten die einheimische Bevölkerung zur Minderheit im eigenen Land gemacht. Doch den Billigbeschäftigten in Baubranche und Dienstleistungssektor werden diverse Rechte vorenthalten. Über die Entlohnung beklagen sich die wenigsten, doch ein echtes Problem ist die fehlende Krankenversicherung. Zudem führt Jobverlust automatisch zur Abschiebung, sollte sich nicht die nächste Anstellung anschließen.

Ein Paradebeispiel für Arbeitsmigration sind die Philippinen. Im Jahr 2003 beliefen sich die Heimatüberweisungen der im Ausland arbeitenden Filipinos auf gut 7,5 Milliarden Dollar, 2005 wurde bereits die Marke von 10 Milliarden genommen, im vergangenen Jahr waren es 17,35 Milliarden Dollar. Bei den Herkunftsländern liegen die USA mit 7,3 Milliarden vorne, aus Kanada flossen 1,9 Milliarden und aus Japan 750 Millionen. In Nordamerika haben viele Familien ein Hausmädchen aus dem südostasiatischen Inselstaat; nirgendwo hat die Exportware Arbeitskraft einen höheren weiblichen Anteil als auf den Philippinen.

Die Überweisungen haben große volkswirtschaftliche Bedeutung, denn mit ihnen werden nicht nur die Familien in der Heimat unterstützt, sondern bisweilen sogar Straßen und Schulen gebaut. Allerdings bleibt die Abwanderung nicht ohne soziale Folgen. In manchen Dörfern im indischen Unionsstaat Kerala gibt es ganze Dörfer, in denen sich kaum noch ein Mann mittleren Alters findet. Und in philippinischen Familien werden Kinder oft von Großmüttern und Tanten erzogen, die Mütter werden migrationsbedingt beinahe zu einer Fremden.

Lexikon

Als Remittances (span.: remesas) werden die Überweisungen von Arbeitsmigranten an ihre Verwandten zuhause bezeichnet. Sie stellen für viele Familien in Entwicklungsländern die wichtigste Einnahmequelle dar. Umso ärgerlicher ist, dass Banken im Absende- und im Empfängerland für die Abwicklung des grenzüberschreitenden Geldverkehrs oft sehr hohe Gebühren verlangen. Dies war auch schon mal Thema eines G8-Gipfels. ND



* Aus: Neues Deutschland, 24. Dezember 2010


Invest Now for Tomorrow's Migration, Says IOM's 2010 World Migration Report

Posted on Friday, 26-11-2010

Geneva - The world will be taken by surprise by the relentless pace of migration unless States, international organizations and civil society make a concerted effort to invest in how they respond to it, says the World Migration Report (WMR) 2010 launched today by the International Organization for Migration (IOM).

The report, "The Future of Migration: Building Capacities for Change", argues that in a world where demographics, economic needs and the effects of environmental change are driving the inexorable rise in numbers of international migrants, governments and non-state actors have little choice but to invest adequate financial and human resources to ensure States, societies and migrants reap the full potential of future migration.

Although hundreds of millions of dollars are spent each year to strengthen the ability of States to effectively manage migration, WMR 2010 notes that responses to current and emerging migration challenges and opportunities are often short-term, piecemeal and fragmented. This is having a profound effect on human mobility and economic and social development, with every country affected in some way.

"The risk of not putting in place policies and adequate resources to deal with migration is to lose an historic opportunity to take advantage of this global phenomenon," says IOM Director General William Lacy Swing. "Given the unrelenting pace of migration, the window of opportunity for States to turn the negatives of migration into positives is rapidly shrinking."

If the number of international migrants, estimated at 214 million in 2010, continues to grow at the same pace as during the last 20 years, it could reach 405 million by 2050.

One of the reasons for this steep rise will be significant growth in the labour force in developing countries from 2.4 billion in 2005 to 3.6 billion in 2040, accentuating the global mismatch between labour supply and demand. The impact of environmental change will also affect migration trends in the future.

New migration patterns are already in evidence. For example, the emerging economies of Asia, Africa and Latin America are becoming ever more important countries of destination for labour migrants, emphasizing increasing South-South movements of people and the need for those countries to invest in migration management programmes and policies.

The number of irregular migrants will continue to grow as labour supply in migrant origin countries exceeds demand in migrant receiving countries and legal migration channels remain the exception rather than the rule.

The report notes that emerging patterns of irregular migration involve growing numbers of unaccompanied minors, asylum-seekers, victims of trafficking, or those seeking to escape the effects of environmental or climate change but for whom there is currently little international protection. These groups will present even greater challenges for States and societies currently struggling to deal with them in a humane way.

"Without significant investment in migration issues, there is no doubt that critical questions such as the human rights of migrants and their integration into host societies will become even more acute," adds Swing. "Investing and planning in the future of migration will help improve public perceptions of migrants, which have been particularly dented by the current economic downturn. It will also help to lessen political pressure on governments to devise short-term responses to migration."

Looking at the impact of the economic crisis, the report notes that the total number of migrants has remained stable as relatively few migrants have returned home even though they have been particularly affected by unemployment. As a result, remittances to developing countries declined by 6% in 2009, although some countries such as Bangladesh, Pakistan and The Philippines benefited from an increase in remittances between 2008 and 2009.

The report identifies labour mobility, irregular migration, migration and development, integration, environmental change and migration governance as areas expected to undergo the greatest transformation in the coming years.

Each thematic chapter lists 10 key areas where greater investment and policy planning are needed. Key issues relating to environmental migration, for example, include the need to strengthen national laws and policies on internal displacement as a first step given that most of those displaced by environmental change tend to move within their own countries.

Other recommendations include generating better data on irregular migration and labour markets, combating migrant smuggling and human trafficking and improving the ability of transit countries to assist irregular migrants.

The World Migration Report 2010 calls for the rigorous analysis of core capacities of countries to manage migration in order to assess their effectiveness and to identify gaps and priorities for the future.

"There is no need to reinvent the wheel on migration or to break the bank in terms of financial investment. Humane and effective solutions to migration issues are within reach. It’s just a question of partnership and of allocating resources more effectively with an eye to addressing the future and to determine well-thought out long-term policies based on facts and not short-term political opportunism," concludes Swing.

Source: www.iom.int

World Migration Report 2010 - The Future of Migration: Building Capacities for Change

$60.00

Description:
Migration is a constant and dynamic phenomenon increasingly requiring diversified policy intervention in order to maximize its potential benefits and minimize related costs for both countries of origin and destination as well as migrants themselves. Better knowledge and enhanced capacities in different policy areas are essential to ensure the protection of migrants, the facilitation of legal migration, the integration of migrants into the country of destination, the support for sustainable voluntary return and the greater interlinking between migration and development.

The challenge remains in translating improved understandings into policy and practice on the ground. State capacities around the world for managing migration are limited. Legal frameworks may need to be updated or overhauled to focus on new areas of migration, or to handle new influxes or outflows of migrants; staff working on the front line may need equipment, training and support; civil society and migrants themselves may not be adequately integrated into the process of data-gathering and making and implementing policy; vulnerability factors and health risks inherent to the migration process need to be better understood and addressed.

International migration is likely to transform in scale, reach and complexity, due to growing demographic disparities, the effects of environmental change, new global political and economic dynamics, technological revolutions and social networks. These transformations will be associated with increasing opportunities, exacerbate existing problems and generate new challenges.

The World Migration Report 2010 provides a tool for self-evaluation in terms of future scenarios, and demonstrates the need for a far more comprehensive approach to capacity-building for migration than has typically been adopted. The aim is not to prescribe ‘one-size-fits-all’ policies and practices, but to suggest objectives of migration management policies in each area, to stimulate thinking and provide examples of what States and other actors can do.

Part A of the report focuses on identifying core capacities in key areas of migration management, raising key concepts and outlining important examples of existing practices in these areas. Part B provides an overview of migration in the world today, from both the global perspective and through six regional chapters, drawn from the most up-to-date data.

To access the full report in English, please go to: http://publications.iom.int [12,43 MB!]

Der ganze Bericht (englisch) kann bestellt werden (60 US-Dollar); hier kann er heruntergeladen werden: http://publications.iom.int [externer Link; 12,43 MB!]




Zurück zur Seite "Migration, Flucht und Vertreibung"

Zur Globalisierungs-Seite

Zurück zur Homepage